گـُوبـــاره
 

Saturday, August 12, 2023


آب در خوابگهِ مورچگان 


امروز چندین نفر، کلیپِ زیر این یادداشت را برایم فرستادند با کامنت هایی که فشرده ی نکته ی مشترکِ همگی آن ها این است؛"هنگامی که می گوییم که ایرانی از جنس دیگری ست و "هنر نزدِ ایرانیان است و بس"، یعنی همین. ببین این خانم چه کشفِ بزرگی کرده است و آن دخترک 6 ساله در این کلیپ، چگونه با شور و شوق، شعر هوشنگ ابتهاج را حفظ کرده است و می خواند".

راستش من هربار که می بینم کودکی را بکاری واداشته اند که با سن و سال اش جور در نمی آید و هیچ درک و دریافتی از کاری که می کند، نمی تواند داشته باشد و تنها بازیچه ی دستِ بزرگسالانی شده است که با این کارشان نه تنها بخشی از دورانِ گرانبهای کودکی او را می ربایند که ای بسا آینده او را تباه کنند، آزرده و غمگین می شوم. چنین کاری نمونه ی آشکاری از کودک آزاری ست و با همه ی رهنمودهای سازمان های جهانی حمایتِ کودکان و قانون و اخلاق در همه ی کشورهای مدرن در سیتز است.

روانشناسان کودک در کشورهای دموکراتیک، اکنون بیش از یک سده است که به قانونگزاران و کارفرمایان و دست اندرکارانِ آموزش و پرورش گوشزد کرده اند که هرگز نباید هیچ کودکی را در جهان به انجام کاری که با درک و دریافت و سن و سال او همخوان نیست، واداشت. کودکان، بزرگسالانِ کوچک نیستند.جهان مدرن، از گفتمانی بنام "کودکی"، تعریفی قانونی کرده است تا برای همگان روشن و آشکار باشد که نوزادن تا سنِ 18 سالگی تورینه ی اعصاب و توانایی ذهنی شان در حال رشد است. در این دوران همه ی کودکان باید به آموزشِ مهارت های زیستی، به شیوه ای که در آموزش و پرورش برای آنان برنامه ریزی می شود، بپردازند و پرورش ذهن و زبان و توانایی دریافت و درکِ پدیده های جهان باید مناسب سن شان باشد. یکی از ویژگی های این مناسبت این است که هرآنچه می آموزند، برایشان سرگرم کننده و لذت بخش باشد. هیچ کودک شش ساله ای نه از آموختن قرآن و حفظ کردن آن لذت می برد و نه از آکروبات بازی و یا حفظ کردن و خواندنِ برای شعر و سخن این یا آن نویسنده و شاعر. او باید مانند همسالان خود در پی بازی و سرگرمی باشد و وادار کردنش به خواندن درسهایش نیز با یادآوری و تشویق نگهدارانش باشد. *

بدبختانه انگار دانش و بینشِ بسیاری از ما ایرانیان در پیوند با کودکان، همچنان قرون وسطایی مانده است و کودکان را بزرگسالانی کوچک می پنداریم و آنان را در مهمانی و تعزیه و نمایش و گردهمایی ها به کارهای بیهوده و دشوار وا می داریم و برایشان دست می زنیم تا معجزه ی امامی و یا امامزاده ای را به ناباورمندان نشان دهیم.

لینکِ کلیپ

https://www.youtube.com/watch?v=AMzqWr9bngk

 



Post a Comment
Comments: Post a Comment
Free counter and web stats blog counter
seedbox vpn norway