گـُوبـــاره
 

Wednesday, May 31, 2023


روندهای زيست پردازِ ســــکولار  


 .....اکنون با بررسی کارايی ژن‏ های هر جانور به آسانی می‏ توان لغزش‏ ها و پرتگاه‏ های ژنتیکِ آينده آن جانور را پيش بينی کرد و سال‏ها پيش از رسيدن سن هر ژن به لبه آن پرتگاه‏ ها، به ادیت کردن و رويئنه سازی آن پرداخت. برای نمونه، اگر ساختار ژنتيک کسی از دريافت و برداشت ويتامين يا کلسيم و يا آهن از خوراک و نوشاک ناتوان است، می‏ توان دريافت که اين کمبود در آينده به چه بیماری‏ هايی کشيده خواهد شد. اکنون با آگاهی از اين چگونگی، می‏توان به پيش‏گيری زمانمند بسیاری از بیماری های در راه پرداخت. همچنين می‏توان ژن ‏های بدخيم بيماری ‏زا را شناسايی کرد و آن‏ ها را از فهرست ژن‏ های نسل‏ آينده بيرون زد. فراتر از آن‏، با ژن پردازی می ‏توان برخی از ويژگی‏ های فيزيکی کودک آينده خود را برگزيد، يعنی که رنگ چشم و مو و پوست و بسياری ديگر از ويژگی ‏های تن او را بدلخواه خود ساخت.

بله، انسان کنونی در پگاه روزگار ژن پردازی می‏ زيد و راه دور و درازی در پيش دارد. هنوز اين دانش در اوان راه خويش است و از الفبای آغازين خود فراتر نرفته است. اين رشته با شناسايی بازتاب‏های کارکرد ژن ‏ها در تن انسان، به نقش آن‏ ها در ساختار روانی وی نيز خواهند رسيد تا تومار ناخوشی ‏های روانی انسان را در هم بپيچند. از هم اکنون پژوهش‏ های بسيار شگفت و ارزنده ‏ای درباره پيوندهای خوراک و نوشاک و ژن و زيسبوم زيندگان، نشان داده است که با مديريت برنامه خورد و نوش می ‏توان بر بسياری از نگرانی ‏ها و آسيمه سری‏ ها و دلواپسی ‏ها و واهمه‏ های بی نام و نشان چيره شد. در آينده با پيشرفت‏ های بيشتر رشته ژن- درمانی که شاخه ‏ای از درخت دانش ژن پردازی ست، با کمک هوش مصنوعی، درمانگری تن و روان انسان و جانوران تعريف ‏هايی دوباره خواهد يافت.
ساختار ژنتيک انسان از آغاز برآيش وی تا کنون، ساختاری طبيعی بوده است که تنها در واکنش به نيازهای زيستبومیِ وی اندک اندک شکل گرفته است. اين ساختارِ واکنشی در آينده در راستای گزينه ‏های فردی بازسازی و بازپردازی خواهد شد و انسان را چونان الماسی که در کارگاه الماس ترشی، ويرايش و پيرايش و آرايش می ‏شود، بازپرداختی ژنتيک خواهد کرد. من از هم اکنون روزی را می ‏بينم که آيندگان زمان ما را روزگار "آدميان طبیعی و ناپرداخته و زُمخت و بد ریخت "خواهند خواند، آنسان که ما پيشينيان را "دقيانوسی" و "قرون وسطايی" و "عصرحجری" می ‏خوانيم .




Post a Comment
Comments: Post a Comment
Free counter and web stats blog counter
seedbox vpn norway