گـُوبـــاره
 

Saturday, February 28, 2009


تاريخ سيب زمينی 


سال‏ها پيش يکی از فرهنگيانی که در لندن گردهم آيی‏های ماهانه برگزار می کرد، از من خواست که شبی مهمان نشست شبانه آن گروه باشم و درباره موضوعی فرهنگی سخنرانی کنم. پذيرفتم و به ميزبان گفتم که درباره ی "تاريخ َسيب زمينی" سخن خواهم گفت. بانی پس از اندی درنگ و کش و قوس رفتن با خود، شگفت زده پرسيد: "تاريخ سيب زمينی!؟" گفتم بله، درست شنيديد، تاريخ سیب زمينی. سپس خواستم بگويم که چرا در اين "بـُرهه از زمان"، به تاريخ سيب زمينی نيز می توان پرداخت که ميزبان نامدار ما سخن مرا بريد و گفت:" آخه می دونی چيه؟، اين جلسات ماهانه ما خيلی جدّيه و ما در آن به مسائل طنز و اينا نمی پردازيم. گفتم: "آقای دکتر.....، موضوع سخن من هم طنز نيست. تاريخ سيب زمينی پيوندهای زيادی با تاريخ انسان دارد. اما آقای دکتر باور نکرد که نکرد و دعوتش را هم پس گرفت.

امشب دريافتم که کاری را که من بيش از بيست سال پيش می خواستم بکنم اکنون کسانی به زبان انگليسی کرده ‏اند و ناشرانی نيز آنان را جدی گرفته‏ اند و کسی نيز به نويسندگانِ اين کتاب نگفته است: ای بابا، از ميان اين همه گرفتاری‏ هايی که ما در آستانه سده بيست و يکم داريم، شماها چرا به تاريخ سيب زمينی و بازتاب های اجتماعی آن پرداخته ‏ايد؟

راستی چرا کسی به نويسندگان اين کتاب، آنچنان که آن دکتر استاد فلانی به من گفت، نگفته است: " آخه اينم شد موضوع کتاب؟ تاريخ تاثير اجتماعی سيب زمينی!! ... واقعاً که!!"



Post a Comment
Comments: Post a Comment
Free counter and web stats blog counter
seedbox vpn norway